16 t/m 31 mei 2006

HOME

Bij D-reizen boeken we een 'All-in' reis naar Cuba. We vliegen met Martinair rechtstreeks naar Varadero. Het is warm, druk en chaotisch in de aankomsthal. Rijen mensen waar geen eind aan komt en waar totaal geen beweging in zit. Zodra we met Anwar de rij verlaten vallen we op en we mogen dan als een echte VIP bij desk 1 langs de douane. Na de benodigde stempels mogen we via een hermetisch afgesloten deur naar de bagagebanden. Onze rugzakken komen zo, maar de buggy laat wel erg lang op zich wachten. Bus 741 brengt ons uiteindelijk naar het 'all-in resort' Villa Tortuga. Het regent en bliksemt. De kamer ruikt wat muf en we krijgen bezoek van een kikker.

De eerste dag in Cuba begint zonnig, het ontbijtbuffet smaakt ons wel. We lopen een rondje resort, strand en omgeving. Maar 's middags komt er een harde wind opzetten en wordt het bewolkt. Anwar vermaakt zich met het gooien van zandballen in de zee en met het wegrennen voor de zee, totdat het ook nog gaat regenen. Het is maar goed dat we nog wat speeltjes hebben meegenomen, zoals smurfensnot en bellenblaas.

We hebben veel last van muggen, die Anwar met name 's nachts behoorlijk te grazen nemen.

Vervolg Cuba

In de buurt van het Capitol stoppen we bij bar/restaurant Monserrate voor een hapje en een drankje. Na het overslaan van het ontbijt zijn we daar wel aan toe. Er worden snel muziekinstrumenten klaargezet en vlak nadat ons eten is geserveerd, begint er een groepje gezellige muziek te maken. Het wordt direct een leuk sfeertje en Anwar vindt het ook wel gezellig, zo.

De volgende dag komen we echt in de vakantiestemming. Het is zonnig weer. We liggen al vroeg naast het zwembad en we maken een wandeling over een stukje van het schiereiland Varadero met mooi zandstrand, omzoomd door wuivende palmbomen en een heldere lichtblauwe zee.

Met een lokale Viazul-bus rijden we in zo'n 2,5 uur naar hartje Havana Vieja. Een enkeltje Havana kost 8$ pp, dus in de bus zitten met name buitenlanders. We stappen bij het park 'Mártires'uit, waar we door een al wat oudere vrouw in het Spaans worden aangesproken voor een Casa Particulaire voor 25 Peso Convertible (ca. 25 Euro). We lopen in een warm zonnetje met haar mee. Ze woont in een pand 6-hoog. Met buggy, twee tassen en Anwar lopen we de smalle benauwde trappen op. Heel het huis (en dus ook de logeerkamer) staat vol met prullaria. We vullen de nodige paperassen in en gaan dan Havana verkennen.

Hij klapt mee en kijkt verlegen naar de muzikanten als hij een beetje aandacht van ze krijgt. We kopen een CD-tje van ze en lopen dan naar het bekende Capitol. Voor dit fraaie enorme gebouw kijken we onze ogen al uit; veel oldtimers en de gele bolhoedtaxi's (coco-taxi) staan net als paard en wagens te wachten op klandizie.