HOME

HONDURAS

12 en 20 t/m 27 april 2001

In de laadbak van een pick-up busje rijden we over hobbelige zandwegen vol gaten door een bergachtig gebied naar het 14 km verderop gelegen dorpje Copán Ruinas (foto links). We kunnen in een appartement dat te huur staat overnachten (zie foto boven). De sfeer is ontspannen, dorps en landelijk. Tegen de avond maken we een wandeling naar mirador El Cuartel, een oude gevangenis die tegenwoordig dienst doet als schooltje en  's avonds eten we bij restaurant 'Vamor a Ver' met Nederlandse eigenaars.

In de vroege morgen komt Carlos (een jongen die ons gisteren vergezelde in het pick-up busje) met drie paarden aangesjokt, eentje voor hemzelf en twee voor ons.

De tocht voert onder andere langs tabak-, koffie- en maďsplantages. Er zit niet erg veel pit in de paarden.

Eenmaal buiten het dorp gaan we al snel de bergen in. Binnen een half uur hebben we een prachtig uitzicht over de vallei en zien we in de verte de overblijfselen van de  Maya-ruines liggen. Er komen veel typische geluidjes uit de bomen, volgens Roland zijn dat kleine torretjes.

Honduras is bijna 3 x zo groot als Nederland en heeft ruim 5 miljoen inwoners. In het Noorden grenst het land aan de Caribische Zee, in het oosten aan Nicaragua, in het noord-westen aan Guatemala en in het zuid-westen aan El Savador. We bezoeken Honduras in deze vakantie twee keer. De eerste keer per bus vanuit Guatemala met als doel een bezoek te brengen aan de Copán Ruďnes, één van de meesterwerken van de Maya's.

De grens tussen Guatemala en Honduras stelt weinig voor. Kinderen spelen een partijtje voetbal, waarbij de bal van land naar land wordt geschopt. Illegale zwartgeldwisselaars trekken zich ook niets van de grens aan.

We gaan ook nog dwars door de rivier 'Rio Copan' richting verlaten huisjes. Eindelijk kunnen de paarden hun dorst lessen, want inmiddels is het al snikheet geworden. Eenmaal weer in het dorp is er geen houden meer aan, het paard van Roland wil terug naar z'n thuisbasis. Koste wat het kost met  als gevolg dat Roland ineens in een door een bougainville overwoekerde tuin staat. Het is een wonder dat Carlos en (waarschijnlijk) de eigenaren 'm dan toch nog zover krijgen dat 'ie Roland naar de 1 km verderop gelegen ruďnes van Copan wil brengen.