MALEISIň

23 t/m 29 december 1997

HOME

We verlaten Thailand lopend over een brug naar MaleisiŽ. MaleisiŽ lijkt zo op het eerste gezicht weer een totaal ander land. Alle vrouwen lopen met hoofddoeken om, we zijn nu duidelijk in een islamitisch land. Met de lokale bus gaan we naar de  40 km verder liggende stad 'Kota Bahru'. De bus is super-de-luxe, compleet met airco en vliegtuigstoelen. MaleisiŽ is duidelijk heel wat rijker dan de Zuid-Oost Aziatische landen die we tot nu toe hebben bezocht.

De markt van Kota Bahru loopt een beetje op z'n einde, dus zetten we koers naar Mac Donalds. Hamburgers kennen ze niet, ze kijken ons vragend aan.  Maar dan hebben we het door Ö We zitten natuurlijk in een islamitisch land, hier eten ze natuurlijk alleen beefburgers! Rond 6:00u vertrekt de volgende dag de zogenaamde jungle-trein naar het zuiden.

'Merry Christmas'.

Verhip, da's waar ook! Bij een huisje aan de Pahang-rivierworden we met stukken watermeloen verwelkomt. We worden met een boot naar het meer Tasek Chini gebracht.

We varen langs een varaan en ijsvogels en vlinders vliegen met ons mee. Diverse palmbomen en onwijze ficussen met luchtwortels flankeren, te samen met boomvarens, de rivieroevers. Uiteindelijk komen we uit bij het lotusmeer, waar het 'monster van Tasek Chini'  zou moeten huizen. We stappen uit bij een 'orang asli' dorp, afstammelingen van de oudste bevolking van MaleisiŽ. Op de terugweg schiet er een krokodil voor ons langs en zien we vele apen.

De trein bestaat alleen uit 3e klasse wagons en vanwege de vele stops schijnen vertragingen van enkele uren heel normaal te zijn. De wachtruimte stroomt vol met de drie grootste bevolkingsgroepen: Maleiers, Chinezen en IndiŽrs. Ondanks dat het miezert en de ramen niet dicht kunnen, genieten we van de prachtige rit dwars door het oerwoud. Een jungle-tour op doorreis, dat hebben we dus even goed geregeld Ö Zwart van het roet en na 67 stops komen we na ruim 11 uur aan in Mentakab.

Als je AziŽ wilt leren kennen zonder veel ontberingen te willen doorstaan, dan is MaleisiŽ de juiste keuze!

De moderne stad Kuala Lumpur heeft ook veel te bieden, bv. de orchideeŽn-, vlinder en vogeltuin. Vanaf de Menora heb je een prachtig uitzicht over de stad.